lunes, 5 de mayo de 2014

Juga Verd Play

"Juga Verd Play" era el nombre del programa deportivo escolar que nos quedamos buscando el grupo que nos quedamos al final de clase discutiendo acerca de posibles soluciones a los problemas que genera el culto al rendimiento. Lo que costaba identificar identificar era algo tan sencillo como que el valor del rendimiento o de la victoria es mayor cuando lo que cuenta es el rendimiento o la victoria. Sencillo, ¿verdad?

Lo que se hace en esta innovadora e interesantísima experiencia, que combina aportaciones morales, tecnológicas, reglamentarias, pedagógicas (¡una pasada!), es algo tan sencillo como que cuenten (además) otras cosas.

Os aconsejo que le dediquéis un tiempo (fijáos en el sistema de puntuación!) para comprobar, al menos, cuatro cosas:
- Que merece la pena buscar inspiración en lo que otros hacen (bien).
- Que identificar problemas es el primer paso para buscar soluciones.
- Que cuando abrimos el abanico ideológico, es posible hacer otras cosas realmente distintas. Es decir, promover cambios reales.
- Que cambiar supone un compromiso personal y, muy a menudo, colaboración entre personas que pueden ver las cosas de maneras distitintas, pero que estás dispuestas a cambiarlas en una misma dirección.

8 comentarios:

  1. Molt interesant el model de puntuació que proposa. Hem pareix molt bona idea que el marcador no siga desiciu en el fet de guanyar o perdre i que es valoren altres aspectes del joc com son el jugar net el respecte al contrari.

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  2. Indagant sobre aquest nou programa esportiu escolar he descobert qui són els autors. No em sorprén gens que hagen sigut els nostres "cosins" del INEFC de Barcelona. L'enhorabona per a ells ja que han aconseguit crear el que tots els educadors d'esport en edat escolar estem buscant des de fa molt de temps: un equilibri entre el caràcter competitiu intrínsec propi de l'esport i tots els valors morals i "esportius" (així solem anomenar els comportaments "bons" dins de l'esport).

    D'altra banda, m'agradaria veure una competició sencera per veure la dificultat per evaluar tots els aspectes que s'exposen en el reglament. Us deixe un enllaç amb una espècie de "making off" d'aquest programa:

    http://www.youtube.com/watch?v=oj3ZKVxFLZw

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  3. Molt bona iniciativa, ja que es important donar importància als valors del esport en edats escolars i no tractar als nens com si foren adults, d'aquesta manera en un futur quan jo no siguen nens tindran una educació respecte al que es el esport i possiblement aquestes generacions no actuaran de maneres "incorrectes" per dir-lo de alguna manera, quant passen al esport adult.

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  4. Molt bon model de puntuació per a edats menudes, per a que sapien que hi han mes objectius apart del de guanyar o perdre, també hi ha que respectar als companys, arbrits, animar-se, respectar les decisions dels del voltant, les regles, etc.. Estaría interesant puntuar algún partit així, per a vore el que realment es positiu i vore si es podría ficar algo més.

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  5. Un model molt interessant quant a la forma de puntuació que afavoriria valors oposats als que apareixen quan el resultat-rendiment és l'ojectiu principal.

    Més interessant seria encara experimetar-lo en primera persona en una pràctica.

    Enhorabona als autors d'aquest programa esportiu.

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  6. Mirant el enllaç que ha deixat Manel me ha vingut a la ment la actuació exemplar d'un nen que durant un partit va separar al seu entrenador i a l'arbitre quan estaven discutint. "No discutan más que quiero seguir jugando". Si jugaren amb el programa Verd Play estic segur que aquell dia van guanyar.
    https://www.youtube.com/watch?v=zWdihgX80Eo

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  8. Me parece una gran iniciativa, y una forma de afrontar las competiciones. Creo que de esa forma los niñ@s se preocupan por otros aspectos que, en la forma convencional de la competición, no se valoran o no se les da la importancia necesaria. Otro ejemplo que me llamó la atención el otro día, fue cuando hablé con un padre en el que sus hijas están en un equipo de baloncesto (en el Valencia Básquet). Me comentaba que jugaban en un torneo en Tarragona, y los organizadores habían tenido una iniciativa para fomentar el juego limpio, la iniciativa consistía en que las jugadoras de allí ponían sus casas a disposición de las jugadoras de los equipos de fuera, es decir las hijas de este amigo dormían, cada una en una casa de otras jugadoras del Tarragona. Me parece también una buena iniciativa y una forma de quitar rivalidad y fomentar las relaciones entre jugadores de equipos rivales.

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